Muzeul Național ”Constantin Brâncuși” a organizat, cu ocazia Zilei Culturii Naționale, vernisajul expoziției ”Semn.Simbol.Semnificație”

0
217

Muzeul Național ”Constantin Brâncuși” a organizat, cu ocazia Zilei Culturii Naționale, vernisajul expoziției ”Semn.Simbol.Semnificație” ce cuprinde lucrări ale artistei Anca Pașa-Deaconu, într-o expunere reconfigurată, ca parte a proiectului ”12”, ce a debutat la Tg-jiu.
Lucrările artistei sunt inspirate de operele încărcate de semnificații simbolice ale lui Constantin Brâncuși iar prima expoziție din acest ciclu a fost găzduită de noi, în anul 2022.
Curatorul expoziției a fost artistul plastic Zuzu Caratănase, profesor univ. la Universitatea de Arte ”George Enescu” din Iași, iar critic de artă dr. Eduard Andrei- cercetător științific la Institutul de Istoria Artei „G. Oprescu” al Academiei Române.
În cadrul evenimentului, a fost introdusă dimensiunea de workshop experimental, prin care artista a oferit unui număr de 12 elevi de la Liceul de Arte ,,Constantin Brăiloiu” și de la Palatul Copiilor din oraș câte o coală de hârtie pe care ea a desenat un cerc, folosind combinații de alb, negru și auriu (pentru fundal și, respectiv, elementul figurat), inspirată fiind de Păsările lui Brâncuși.


Fiecare coală reprezintă o provocare, un nou început. Elevii au fost invitați să completeze desenul, conform propriei imaginații și prin raportare personală la opera lui Brâncuși.
Lucrările Ancăi Pașa- Deaconu rămân expuse până în data de 15 februarie.
”În propriile lucrări de grafică prezentate în expoziția Semn.Simbol.Semnificație, Anca Pașa Deaconu resemantizează motive brâncușiene, printr-o interpretare de tip semiotic. Artista invită privitorul într-un drum inițiatic, pentru a traversa un labirint de semnificații a căror descifrare presupune contactul cu opera brâncușiană, emblematic reprezentată prin ansamblul monumental de la Târgu Jiu. Regăsim, astfel, în expoziția Ancăi Pașa Deaconu motivul sărutului brâncușian, sublimat pe grinda orizontală a Porții Sărutului sub forma sferei secționate median – un laitmotiv dominant – sau trimiteri la elementele romboidale (modulul octaedric), care asigură creșterea ritmică pe verticală a Coloanei Infinitului, și la numărul simbolic 12 (scaunele de la Masa Tăcerii, cei 12 apostoli, orele zilei / nopții). Toate acestea, în lucrări care poartă însă amprenta profund originală a artistei. De pildă, sub titluri ca Începuturi, Oglinda, Reflexie, Simbol, Scut, Povestea unui templu, artista creează compoziții în care spațiul plastic este descompus și recompus în manieră scenografică și geometrizantă, jonglând cu ambiguitatea și misterul luminii, în același timp diurne și nocturne, într-un joc caleidoscopic de reflexii multiple, care sugerează întoarcerea la începuturile lumii, la creația primordială. Întregul demers plastic stă sub semnul raportului pregnant alb-negru, la rândul său cu conotații simbolice legate de dihotomii: ziua și noaptea, lumina și întunericul, binele și răul. ”, a precizat criticul de artă Eduard Andrei.

Un articol de Denisa Şuțā manager Muzeul Național ,,Constantin Brâncuși „

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here