Jocul cu Armata sau joaca de-a Armata

0
1736

Securitate pe înțelesul tuturor
Astăzi, despre Jocul cu Armata sau joaca de-a Armata
Articol de opinie de Vasile-Dumitru Ionițoiu

De câteva zile mă ”mănâncă” degetele să scriu despre ”cartoful fierbinte” propulsat în spațiul public de către șeful Statului Major al Apărării, generalul Gheorghiță Vlad (link aici https://www.youtube.com/watch?v=j42AhCQ0KkU) și preluat de mass-media în stilul alarmist, deja caracteristic, atunci când vine vorba de subiecte care privesc securitatea națională. În fapt, generalul, cu care am avut onoarea să lucrez în câteva situații chiar la începutul conflictului din Ucraina, nu face altceva decât să aducă în atenție problemele cu care se confruntă Ministerul Apărării Naționale.

De ce acum? Unii au spus că vrea să se lanseze în politică, alții că vrea să iasă în evidență, alții i-au dat dreptate, unii l-au contrazis. În opinia mea, nu cred că a făcut altceva decât să expună public, într-un mod elegant, doar o parte dintre problemele cu care se confruntă acum, la început de mandat (pe care l-a preluat la 01 decembrie 2023).
Pentru cei care nu au răbdare să vizioneze interviul acordat de către generalul Vlad pentru Europa Liberă România, am găsit o sinteză a mesajelor transmise de către acesta (aici https://radu-tudor.ro/parlamentul-blocheaza-armata-romana-sa-apere-eficient-teritoriul-national-si-aliat-nato/ ) din care spicuiesc câteva mai relevante:

  • politica președintelui Putin va escalada în perioada imediat următoare;
  • populația trebuie să se îngrijoreze și trebuie să adoptăm măsurile corespunzătoare pentru a fi pregătită;
  • este nevoie de o lege care să permită învățarea voluntară a bărbaților și femeilor de până în 35 de ani să tragă cu arma, să-și facă o decontaminare;
  • Parlamentul nu a adoptat legile cerute de Armată pentru a putea apăra eficient țara;
  • rezerviștii României sunt prea bătrâni pentru a lupta pe front;
  • lipsa de personal în Armată este enormă (zeci de procente – 6.000 de angajați au părăsit Ministerul Apărării în 2023);
  • Armata va cumpăra arme noi și aparate de vedere și ochire pe timp de noapte pentru toți militarii;
  • Armata vrea să colaboreze cu Damen România pentru cumpărarea de nave pentru Forțele Navale;
  • fabricile românești de armament nu au capacitatea să fabrice muniția de tip NATO de care are nevoie Armata;
  • dronele militare care au căzut în Dobrogea nu au putut fi doborâte pentru că Armata nu a avut capabilitățile necesare;
  • la anul, militarii români vor avea un alt tip de bocanci (asta este cea mai bună ”veste”!).
    După aceste mesaje, clasa politică și mass-media au intrat în vrie! Declarații, ședințe, comisii și comitete, scuze și acuze finalizate printr-o întâlnire ieri, 06.02.2024, a unor membri din comisiile parlamentare de apărare cu ministrul apărării, șeful Statului Major al Apărării și alți șefi militari. Mai pe seară, la o emisiune TV, a fost prezentă șefa Comisiei de apărare din Senat (aici https://www.youtube.com/watch?v=AVy792bmaoI&ab_channel=Antena3CNN ). Dacă urmăriți declarațiile acesteia și faceți abstracție de limbajul tipic pentru un om politic, veți sesiza fracturi de logică, răspunsuri fără legătură sau cu legături minimale cu întrebările adresate și multe alte sincope. Nimic nou!
    Am observat că marea îngrijorare este legată de apariția acelui așa-zis ”serviciu militar voluntar”. Nu dezbat sintagma, nu vreau să zic dacă e bun sau rău, fiecare are dreptul la opinie. Dar întreb, dacă va fi voluntar, care este îngrijorarea? De ce atâta dezbatere? Sau se dorește doar o nouă perdea de fum care să ne distragă de la problemele cotidiene?
    Ce vreau să prezint aici este o opinie referitoare la necesitatea imperioasă de consolidare a Ministerului Apărării Naționale, pe toate dimensiunile sale, pentru că am obosit să aud că nu e nevoie, pentru că suntem membri NATO. De acord, dar doar parțial! De ce? Simplu!
    În viața de zi cu zi, majoritatea dintre noi avem proprietăți. O casă, un apartament, o grădină, o mașină etc. Și simțim nevoia de a le proteja. Facem un gard, punem încuietoare la poartă sau la ușă, poate un sistem de supraveghere video, o alarmă, facem contract cu o firmă de pază. De ce? Ca să le păzim, să le protejăm! Și atunci pun eu întrebarea: de ce facem asta? Nu există poliție care să le păzească? Tot eu răspund: ba da, dar… paza bună trece primejdia rea. Și acum să ne imaginăm că noi suntem România și poliția este NATO. Cam așa stă treaba și cu pregătirea și dotarea Armatei României.
    În altă ordine de idei, vreau să vă mai aduc în atenție două probleme.
    Prima se referă la înzestrare. Credeți-mă! Tehnica militară este extrem de scumpă și mai are două caracteristici esențiale: folosește tehnologii de ultimă generație, unele care nici măcar nu există pe piața civilă și NU ESTE PE RAFT! Nu o poți lua ca de la supermarket. Gândiți-vă cât așteptați ca să achiziționați un autoturism nou și multiplicați cu minimum 4!

A doua problemă, dar din punctul meu de vedere cea mai importantă, este resursa umană. Cum spunea și generalul Vlad, deficitul este enorm, iar cauzele sunt extrem de simple: venituri mici și muncă multă (cumulul de funcții în Armata României este o practică la ordinea zilei și nici măcar nu se face legal – o explicație pe larg a acestei situații găsiți aici https://www.infoinstitutii.ro/articole/legislatia-muncii-4/cumul-de-functii-la-acelasi-angajator-in-cadrul-unei-institutii-publice-4973.html ). Pe de altă parte, apare situația lipsei de predictibilitate a legislației care vizează dezvoltarea în carieră (pentru că cea referitoare la pensii s-a rezolvat, cel puțin până la alte modificări). Statutul cadrelor militare (Legea 80/1995) este depășit și trebuie schimbat. Dar, dacă vor fi schimbări precum cele vehiculate prin 2021, va pune pe butuci sistemul! Vom vedea. Pe de altă parte, trebuie aliniate prevederile pentru toți militarii din Sistemul național de apărare. De ce la Ministerul Apărării nu poți ocupa funcții decât cu două trepte mai mari, dar la alte structuri nu se aplică această prevedere? Sau, altfel spus, de ce, la unele structuri, un maior poate subordona un colonel (ceea ce din punct de vedere militar este aberant), dar, la alte structuri, nu?
Tot legat de resursa umană, dar, de data aceast,a corelat cu înzestrarea cu tehnică militară de vârf, pentru operarea acesteia este nevoie de personal bine pregătit și cu abilități tehnico-inginerești tot mai dezvoltate! De unde, dacă rata de promovabilitate a examenelor de bacalaureat este cum este? (detalii aici https://www.edupedu.ro/raport-promovarea-la-bacalaureat-2023-a-doua-cea-mai-mare-din-ultimii-10-ani-728-dintre-cei-prezenti-au-luat-examenul-peste-39-de-mii-de-candidati-inscrisi-au-fost-declarati-absenti-respinsi-sau/ )

Oricum, dezbaterile pe subiect vor continua. Probabil că vor mai fi în prim-plan câteva zile, apoi subiectul va fi înghițit de comasarea alegerilor, listele de candidați și cine știe ce alte breaking-news-uri vor mai găsi televiziunile! Suntem cu ochii pe ei!

Sursa foto https://www.facebook.com/mapn.ro/photos/a.141130499359542/831821103623808/?type=3&locale=es_LA
Cu speranța că v-am atras atenția asupra unor chestiuni esențiale de viață, vă aștept întrebările și opiniile aici https://www.vvexpert.ro/contact
Și nu uitați că ”Securitate națională = Suma securității individuale a cetățenilor unei națiuni!”

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here