EVENIMENTE DEDICATE MARELUI SCULPTOR CONSTANTIN BRANCUŞI

0
65

Astăzi, 16 martie 2024, Biblioteca Națională a României găzduiește o serie de evenimente dedicate sculptorului Constantin Brâncuși, la 67 de ani de la trecerea în eternitate a părintelui sculpturii moderne, organizate de OFA UGIR Gorj și Asociația culturală Tătărescu, sub egida Organizației Femeilor Antreprenor (OFA) din Uniunea Generală a Industriașilor din România (UGIR).

Începând cu ora 11.00, criticul de artă Pavel Șușară va susține în Sala „Doina Cornea” de la Biblioteca Națională a României, conferința cu tema „Revoluțiile lui Brâncuși”, eveniment moderat de Doru Strîmbulescu. Despre Brâncuși în contextual de acum, Pavel Șușară declară: „Trebuie să-i punem în valoare opera. Să nu fugim atunci când avem posibilitatea de a îmbogăți patrimoniul Brâncuși din România. Asumarea lui Brâncuși în conștiința publică nu a ajuns la nivelul la care ar merita opera. Dar consecințele artei lui Brâncuși sunt din ce în ce mai vizibile în plan internațional. Piața de artă reacționează excepțional la prezența operei lui. A ajuns să fie unul dintre cei mai bine vânduți sculptori din întreaga istorie a sculpturii”.

Conferința susținută de criticul de artă Pavel Șușară va fi urmată de deschiderea Expoziției documentare „Brâncuși în presa interbelică românească”, organizată de Asociația culturală Tătărescu și OFA UGIR Gorj, în spațiul expozițional Dealul Spirii – Mezanin al Bibliotecii Naționale a României, de la ora 13.00.

La 67 de ani de la moartea lui Constantin Brâncuși, proiectul coordonat de către Andrei Popete Pătrașcu și Marinela Strîmbulescu își propune să aducă în fața publicului personalitatea și opera sculptorului gorjean prin intermediul articolelor publicate în diverse ziare și reviste românești în perioada interbelică: „Timpul”, „Patria”, „România”, „Universul literar”, „Adevărul”, „Rampa”, „Vremea” ș.a. Expoziția va putea fi vizitată în perioada 16-29 martie, de luni până vineri între orele 8.00-20.00 și sâmbăta 9.00-18.00.

În cadrul expoziției organizate de Asociația culturală Tătărescu și OFA UGIR sunt prezentate articole apărute între anii 1923 – 1939 în presa din România, despre viața și opera sculptorului român stabilit la Paris. Unul dintre aceste articole a fost publicat în ziarul „Patria” de la Cluj, în 1928, cu titlul „Scrisoare din Paris. Arta sculptorului Brâncuși judecată de justiția americană” și prezenta celebrul proces prin care Brâncuşi s-a judecat cu statul american pentru ca lucrările sale să fie recunoscute din punct de vedere artistic, intrând în istorie și schimbând concepția asupra artei moderne.

„Iubit de francezi, admirat de germani, cumpărat de americani, Constantin Brâncuși n-ar fi putut niciodată să străbată acasă, fiindcă strigătele sale cioplite în piatră nu au cocarde naționale”, se precizează într-un alt articol din anul 1924. Portretul său este completat de gazetarii vremii: „Are ceva de urs, ceva din imensa putere, dar și bunătate a urșilor. Are mușchi de muncitor, o privire și un surâs de copil, iar în mână o finețe de nervi, ce trădează pe omul de rasă.”
Mai mult decât un sculptor excepţional, Brâncuşi a fost un mare filozof al formelor, a cărui moştenire culturală continuă să inspire și să impresioneze și în prezent.

Tot în cadrul evenimentelor găzduite de Biblioteca Națională a României, criticului de artă Pavel Șușară îi va fi înmânat Premiul Național „Restitutio. Brâncuși”, oferit anual de către Asociația cultural-istorică Pleniceanu, Asociația culturală Tătărescu și OFA UGIR Gorj, unor personalități din domeniul cultural care „prin opera și activitatea sa contribuie la promovarea personalității universale a sculptorului Constantin Brâncuși”.
În ultimii ani, premiul a fost acordat unor sculptori consacrați precum regretatul Vlad Ciobanu, Maxim Dumitraș sau Panaite Chifu. Nominalizarea din acest an a criticului de artă Pavel Șușară, a aparținut Marinelei Strîmbulescu, președinta OFA UGIR Gorj, fiind validată în unanimitate de către conducerile asociațiilor partenere.

Un articol de Marinela Strîmbulescu

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here