A fost semnat acordul de mediu pentru proiectul „Îmbunătățirea condițiilor de navigație pe sectorul comun Româno – Bulgar al Dunării – FAST DANUBE”
În prezența ministrului Mircea Fechet, Laurențiu Alexandru Păștinaru, președintele Agenției Naționale pentru Protecția Mediului, a semnat astăzi acordul de mediu pentru proiectul „Îmbunătățirea condițiilor de navigație pe sectorul comun Româno – Bulgar alDunării – prezența pentru Protecția Mediului, a semnat astăzi acordul de mediu pentru proiectul „Îmbunătățirea condițiilor de navigație pe sectorul comun Româno – Bulgar al Dunării – FAST DANUBE”
Proiectul „Îmbunătățirea condițiilor de navigație pe sectorul comun Româno – Bulgar al Dunării – FAST DANUBE”, este amplasat între Porțile de Fier II și Chiciu – Silistra (între km. 863 și km. 375) pe județele Mehedinți, Dolj, Olt, Teleorman, Giurgiu, Călărași.
”Ne dorim ca acest proiect menit să îmbunătățească navigația pe Dunărea de Jos, între Porțile de Fier II și Chiciu-Silistra, inclus în lista de proiecte din Master Planul General de Transport al României 2014-2030, să respecte toate condițiile prevăzute de specialiștii din cadrul ANPM. Suntem convinși că punerea în aplicare a acestora va diminua la maxim impactul asupra habitatelor și a speciilor protejate în siturile Natura 2000, ce fac obiectul acestui document” a precizat Mircea Fechet.
Fast Danube este un proiect multianual care beneficiază de o finantare de 85% din partea UE si de 15% de la bugetul de stat. Partenerii proiectului sunt administratiile cailor navigabile din România si Bulgaria – Administrația Fluvială a Dunării de Jos Galați si Agenția Executivă pentru Explorarea și Intreținerea Dunării din Ruse.
Bugetul total al proiectului este de 5.252.000 de euro.
Conform Acordului de Mediu, perioada de implementare a proiectului FAST Danube este de aproximativ șapte ani, din care doi ani sunt pentru lucrări de dragare și construcție, iar pe toată durata desfășurării acestuia vor avea loc activități de monitorizare a efectelor structurilor construite asupra mediului și a condițiilor hidromorfologice.
Obiectivul principal al proiectului este îmbunătățirea condițiilor de navigație și sporirea siguranței traficului, pe sectorul comun de Dunăre, dintre România și Republica Bulgaria, prin mărirea numărului de zile (de la 280 zile/an la 340 zile/an) în care se asigură condițiile de navigație conform recomandărilor Comisiei Dunării de la Budapesta și pentru creșterea traficului de mărfuri transportate (cu 20%).
Scopul principal al proiectului este de a identifica soluțiile tehnice care urmează să fie puse în aplicare în vederea asigurării condițiilor de navigație pe sectorul comun româno-bulgar al Dunării și desfășurarea transportului pe Dunăre în condiții de siguranță, în toate punctele critice, pe tot parcursul anului.
Proiectul acoperă o lungime totală de 488 km, de la km 863 la km 375 (km sunt numărați de la Marea Neagră) și include următoarele corpuri de apă:
RORW14.1_B3 “Dunărea: Porțile de Fier II – Chiciu” – km 863 – 374 în România;
– BG1DU000R001 “Dunav” – km 846 – 374 în Republica Bulgaria;
Proiectul a fost împărțit în 5 zone critice:
– 3 zone critice în cadrul sectorului de navigație administrat de autoritățile române și
-2 zone critice în cadrul sectorului de navigație administrat de autoritățile bulgare
În cadrul acestor 5 zone critice, au fost identificate 12 puncte critice (PC) în care vor fi efectuate lucrări hidrotehnice în albia fluviului și/sau pe maluri pentru a îmbunătăți condițiile de navigație:
6 puncte critice pe sectorul românesc;
6 puncte critice pe sectorul bulgăresc.