Situația avizării/autorizării unităților școlare și siguranța copiilor în școli

0
55

În această dimineață la sediul ISU din Gorj a avut loc o conferință de presă unde s-a discutat și despre autorizarea unităților școlare.

,,Atunci când vorbim despre avizarea/autorizarea unităților de învățământ, vorbim despre siguranța unei categorii aparte de utilizatori și anume copiii. Cu toții ne dorim siguranță pentru copiii noștri, iar siguranța lor depinde de noi toți, fie că vorbim despre instituții care au în responsabilitate acest lucru, fie că vorbim despre părinți care își doresc certitudinea că unitățile în care învață copiii lor sunt sigure.

A fost o muncă grea, dar putem spune că, în prezent, cunoaștem în detaliu, situațiile în care se află fiecare instituție de învățământ din punct de vedere al securității la incendiu.

Personalul specializat din cadrul ISU Gorj e execută permanent controale și verificări la unitățile de învățământ din județ, iar acolo unde identificăm neconformități pe linia apărării împotriva incendiilor inițiem demersuri pentru ca, împreună cu factorii de răspundere de la nivel local și județean, acestea să fie remediate cât mai rapid cu putință, iar dacă este cazul, aplicăm măsura sancționării contravenționale a responsabililor.

Știm cu toții că perioada vacanței de vară este un bun prilej pentru copii de a-și încărca bateriile pentru noul an școlar, dar pentru autoritățile responsabile reprezintă perioada în care pot efectua diferite lucrări de întreținere sau reabilitare a unităților școlare.

Tocmai de aceea a devenit o practică, premergător începerii noului an școlar, să efectuăm verificări la unitățile școlare, pentru că datorită lucrărilor care sunt efectuate se pot aduce modificări constructive la aceste clădiri, existând posibilitatea să apară deficiențe din punct de vedere al securității la incendiu, iar avizele de securitate la incendiu sau autorizațiile de securitate la incendiu să-și înceteze valabiliatea din cauza faptului că situația din teren diferă după aceste lucrări.

Controalele de prevenire vizează în special:

  1. Actele de autoritate privind apărarea împotriva incendiilor emise de conducătorul instituției;
  2. Documentele și evidențele specifice privind apărarea împotriva incendiilor;
  3. Organizarea activității de apărarea împotriva incendiilor la locul de muncă;
  4. Evaluarea structurilor cu atribuții privind apărarea împotriva incendiilor;
  5. Respectarea normelor de apărare împotriva incendiilor din punct de vedere constructiv (gradul de rezistență la foc, distanțele de siguranță, căi de evacuare, case de scări);
  6. Respectarea normelor de apărare împotriva incendiilor din punct de vedere al instalațiilor de protecție împotriva incendiilor;
  7. Respectarea în teren a măsurilor stabilite din punct de vedere organizatoric.

 Pe timpul  controalelor efectuate în ultimul an la unitățile școlare, au fost constatate 356 deficiențe specifice. Dintre acestea, 69 au fost remediate operativ pe timpul controalelor.

Principalele nereguli constatate în urma controalelor au fost: reducerea gabaritelor căilor de evacuare prin depozitarea diferitelor materiale,  neactualizarea planurilor de evacuare în caz de incendiu, nemarcarea căilor de evacuare pentru persoane în caz de incendiu cu indicatoare standardizate, neafișarea instrucţiunile specifice pe fiecare loc de muncă cu risc de incendiu, neasiguararea necesarului mimim de stingătoare portabile cu pulbere, neverificarea instalației electrice, nefuncționarea corpurilor de iluminat aferente instalației de iluminat de securitate pentru evacuare, nefuncționarea la parametrii proiectați a instalațiilor de detectare, semnalizare și alarmare la incendiu.

De asemenea, noi am intensificat activitățile de informare preventivă pe timpul anului școlar astfel încât utilizatorii acestor clădiri, fie că vorbim despre copii sau cadre didactice, să fie familiarizați cu măsurile care trebuie adoptate și regulile care trebuie urmate în cazul producerii unor situații de urgență și nu vorbim aici doar despre incendii. Anul trecut s-au produs pe teritoriul județului Gorj 2 seisme medii să le spunem, de 5,2 și 5,7 grade pe scara Richter și nu a fost greu de constatat, chiar și de către necunoscători, faptul oamenii nu au știut cum să reacționeze, iar acțiunile lor au fost ghidate de panică.

Acesta este scopul activităților noastre de informare preventivă în școli, de a-i face pe copii și pe cadrele didactice să conștientizeze riscurile și să adopte comportamenul corect atunci când se produce o situație de urgență, indiferent de natura ei.

Situaţia unităţilor de învăţământ care necesită obţinerea autorizaţiei de securitate la incendiu se prezintă astfel: din totalul de 532 clădiri, pentru 278 clădiri nu este necesară obținerea acestui act administrativ în conformitate cu prevederile legale în vigoare, 209 dețin autorizație de securitate la incendiu, iar 45 dintre cele 46 de unități școlare care nu și-au obținut încă autorizația de securitate la incendiu dețin aviz de securitate la incendiu.

Clădirile care dețin aviz de securitate la incendiu, nu înseamnă reprezintă un pericol pentru copii, cum nu înseamnă nici faptul că la construcțiile care dețin autorizație de securitate la incendiu, nu există riscul sau posibilitatea de a se produce o situație de urgență generată de un incendiu. Există doar certitudinea că sunt îndeplinite toate condițiile de securitate la incendiu și că riscurile sunt minimalizate.

O situație de urgență se poate produce oricând, de cele mai multe ori este de ajuns o clipă de neatenție, o neglijență, sau o eroare umană sau o defecțiune tehnică. Tocmai de aceea, activitățile noastre de informare preventivă au rolul de a-i familiariza pe copii cu regulile și măsurile care trebuie urmate în cazul producerii unei situații de urgență. Pe de altă parte, subunitățile noastre de intervenție au cea mai modernă dotare și pregătirea de care este nevoie pentru a gestiona orice situație de urgență la cel mai înalt nivel, iar oamenii trebuie să știe că întotdeauna vom face tot ceea ce este omenește posibil pentru a limita efectele negative ale situațiilor de urgență și pentru a salva vieți și bunuri.”

PURTĂTORUL DE CUVÂNT AL ISU GORJ -FLORIN CHISIM

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here